Kompozycja i rozwiązania projektowe – centrum Spały (część północna)
Koncepcja oparta jest na dwóch głównych, krzyżujących się osiach kompozycyjnych, zorientowanych w kierunku N-S i E-W. Oś N-S jest wyznaczona przez drogę, stanowiącą główny trakt komunikacji pieszej w północnej części Spały. Drogi zostały podzielone na piesze i pieszo – jezdne. Drogi piesze (2,5m szerokości), docelowe mają nawierzchnie twardą, nieulepszoną z kostki bazaltowej, a spacerowe nawierzchnię tłuczniową, ograniczoną krawężnikami z kostki. Drogi pieszo – jezdne (4m szerokości) mają również nawierzchnię twardą z kostki bazaltowej, jednak o większej wytrzymałości, z przeznaczeniem do ruchu bryczek konnych i samochodów dostawczych o masie nie przekraczającej 3,5t. W części południowej układ ścieżek ma charakter bardziej formalny, geometryczny. Przez część zachodnią, pokrytą gęstym drzewostanem sosnowym, poprowadzono swobodnie wijącą się wśród roślinności wrzosowiskowej drogę.
Przy kościele zostanie odtworzony historyczny układ ścieżek, jednak fragment będzie wyłączony z ruchu pieszego ze względu na rosnący w pobliżu okazowy dąb, wskazany do ochrony pomnikowej. Ważnym elementem kompozycyjnym jest plac, zaprojektowany na miejscu przeniesionego poza obręb miasta zakładu komunalnego. Plac ma stanowić właściwe centrum usługowo – handlowe Spały, miejsce spotkań i rozrywki. Planuje się tu lokalizację oranżerii, restauracji, kawiarni sklepów i innych punktów usługowych.
Autorzy: Dominika Fronczyk, Piotr Kołkowicz, Michał Krawczyk